Op de site van De Telegraaf wordt mijn aandacht getrokken door de kop “Terminaal ziek jongetje neemt afscheid op YouTube”. Ik klik op het bericht en er opent een venster waarin de video van het bewuste Australische jongetje wordt afgespeeld. Klaar om een kleine dosis treurnis tot me te nemen, zie ik tot mijn verbijstering dat er, voordat het filmpje waar het om gaat wordt getoond, eerst een reclamespot wordt uitgezonden. Vanish Oxy Action spray. Een dit-ga-je-niet-menen-gevoel overvalt me. Wat voor harteloze types werken er bij de redactie van De Telegraaf? “Oh, een filmpje waarin iemand van 12 emotioneel wordt en zachtjes zegt dat hij bang is om dood te gaan? Daar weet ik wel een goede reclame bij!” Het is nog veel erger dan ik tot nu toe dacht.
Ik fris even uw geheugen op. In 2010 vond er in Libië een vliegtuigramp plaats, waarbij tientallen Nederlanders omkwamen. Een jochie van negen overleefde deze crash wonder boven wonder en belandde slechts met lichte verwondingen in het ziekenhuis. Een verslaggeefster van De Telegraaf slaagde er in om daags na de ramp het jongetje aan de telefoon te krijgen en ‘scoorde’ zo een scoop met dit interview. Een golf van walging spoelde over de Wakkere krant, maar veel leerden ze er niet van. Of je moet het verder commercieel uitbaten van dit soort riooljournalistiek onder leren verstaan. Dan slagen ze cum laude. Oordeel zelf.
Open de site van De Telegraaf en je waant jezelf middenin een reclamespot. Wie hier nog voor kwaliteitsjournalistiek naartoe denkt te surfen, is óf geestelijk niet helemaal in orde óf heeft Journalistiek op Windesheim gestudeerd. Ik scroll langs de berichten en zie niets anders dan gesponsorde sensatie. “Auto met vijf prostituees te water”, gesponsord door Vredestein. En ik lees, na het bekijken van een reclamespot van Pedigree Pal, over een kat die de verkrachter van haar baasje overmeesterde. Et cetera, et cetera.
Het filmpje over het doodzieke Australische jongetje was evenwel hartverscheurend. Ik heb begrepen dat het reeds duizenden keren is bekeken. Mede daarom vrees ik dat er waarschijnlijk al iemand van De Telegraaf hem heeft gepolst om nog snel even een vervolg op te nemen. Nog even scoren, voordat het te laat is.